Salgsvilkår for tryggere handel

 

Nettsiden skal være ett trygt sted å handle varer og tjenester. Derfor følger vi forbrukertilsynets vilkår. Vi vil at forbruker skal være fornøyd med de produktene og tjenestene de kjøper. 

1. Avtalen: Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

2. Partene: 

Selger er Kristin L. Berge,  [email protected]

Organisasjonsnr: 927287862, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

2. BetalingSelgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Varen betales via Stripe betalingssystem.

3. Levering av produkt: Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Fysiske varen sendes i posten  innen 1-3 dager etter bestilling og kunden vil motta innen rimelig tid, posten bruker på å levere. I noen tilfeller sendes PDF-fil via mail, dette blir sett på som ett fysisk produkt, som kjøper kan laste ned på sin PC. Elektroniske varer blir gitt tilgang til umiddelbart.  

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

4. Hvem har risikoen: Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

5. Angrerett: Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av fysiske varer i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.

Elektroniske varer er unntatt fra angreretten, så lenge vilkårene innfridd. 

6. Heving av kjøpet: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper  tar kontakt på email i slike situasjoner. 

7. Erstatning: Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

8. Reklamasjonsrett: Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

9. Heving av kjøp: Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

10. Medlemskap: Medlemskap kan sies opp når kjøper ønsker det. Det er ingen bindingstid, og medlemskapet opphever den dagen kjøper tar kontakt. Kontakt foregår via email. Selger kan ikke endre på avtalen som er inngått, med mindre det er til det bedre for kunden.

11. Konfliktløsning:Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet, før eventuell tredjepart blir tatt inn i saken.