Hva gjør du når det vonde skjer?

Send meg en melding

Når det vonde inntreffer

Alle opplever vi prøvelser og utfordringer i livet. Hvordan takler vi det? Hvordan er det meningen at vi skal takle når det vonde inntreffer, som vi bare ikke ser at skal komme? Som gjør at du setter spørsmål med livet? Er Gud virkelig med?  Hvorfor hender dette meg? Vi opplever at det er spørsmål vi ikke får svar på.


Har du opplevd noe som er så vondt at du ikke vet hvordan du skal takle det? Jeg tror vi alle vil opplever det i løpet av livet. Går det an å ha det godt selv om du opplever noe uendelig vondt?


Jeg skal fortelle deg en veldig personlig historie om min pappa. Han er 73 år gammel. For noen år tilbake fikk han diagnosen kreft med spredning til skjelettet. Det var så tøft og oppleve at han fikk denne sykdommen og vi måtte se døden i øynene. Den mannen som har vært med meg hele livet, som alltid har vært så sterk og frisk, hadde nå fått denne alvorlige diagnosen.


For to år ble han så dårlig at vi trodde han kom til å dø. Men ved hjelp av behandling og Gud som har vært med, så har han fått to veldig gode år. Vi er tre døtre, han har sin kone og han har 9 barnebarn som står han veldig nær. Tanker har kommet og vi har ofte vært urolige for hva som kommer til å skje. Vi har tror på en Gud som kan helbrede.


14. Juni i år blir han igjen veldig dårlig og vi ser at døden kommer nærmere. Han er blitt dårligere og han må gi opp å svømme, han kan ikke lenger gå i kirka som han er  så glad i. Han orket ikke fra den dagen å ha sine daglige spaserturer. Kroppen blir svakere og maten som han tidligere har vært så glad i smaker ikke og han orker ikke ta til seg så mye næring lenger. Vi vet ikke hvor lenge han har igjen. Og tankene kommer hvordan skal jeg takle dette?


Det går an å ha det godt midt i det vonde

Jeg må si at jeg beundrer min pappa så mye for hvordan han takler dette. For midt oppi dette kan han si: «Jeg kunne ikke hatt det bedre.», da har jeg tenkt "hvordan kan du si sånn når du går igjennom det du gjør?" Jeg kan høre pappa si «Jeg har så mye å være takknemlig for.» og «Jeg har det så godt» . Han kjenner glede og fred på innsiden. Det forbauser meg hver gang jeg er på besøk, over hvordan han har det, midt opp i det vonde og triste så kan han ha det sånn. Hvordan går det an?


Pappa har den siste tiden sagt "jeg er klar for å komme hjem til Jesus», «Jeg skulle så gjerne ha vært her med dere, men jeg tror tiden min er kommet. Og jeg takker Gud for den tiden jeg har fått, alle vennene og familien som jeg har fått lov til å ha i livet.»


Jeg er veldig personlig nå, for vi som kristne tror på en levende Gud som virkelig bryr seg og som kan helbrede. Så hvorfor blir han bare dårligere? Noen ganger så er tiden så mye kortere enn vi hadde håpet. Pappa har sin sin tillit til Jesus. Han hviler i Guds nærhet hver eneste dag og vet at der han kommer vil han være helt frisk og ha det godt for alltid. Gud er med oss så vi kan takle det vonde som skjer. Han er med gjennom det vi må gå igjennom, av lidelser og også døden. Men midt oppi alt så tenker jeg, for ett håp vi har når vi har Jesus med oss.


Hvordan tar vi det når  helbredelse ikke kommer.

Jeg tror den indre helbredelsen er så mye viktigere enn å bli fysisk frisk. For det er enda ingen som ikke har overlevd døden, alle kommer vi til å dø en gang, og det er enda ingen som ikke går inn i alderdommen og så lenge vi lever på jorda så vil vi være utsatt for sykdom og død. Det betyr ikke at vi ikke skal tro på en Gud som helbreder, for det ser vi mange eksempler på og skal ha tro på. Vi vil oppleve død så lenge vi er her. Men i den tiden når det inntreffer er det så viktig å bevare hjertet så Gud kan komme å fylle oss med fullstendig fred. Se på disse versene:


«Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.» Fil 4,7


Jeg vet at Jesus er med pappa hver eneste dag og Jesus gir han av sin fred og bevarer hans hjerte. Det gir Gud ære når vi møter det vonde med en god innstilling, og vi ikke bærer nag mot Gud, for at helbredelsen ikke skulle inntreffe. Det gir Gud ære når pappa er så syk som han er nå og kan takke hver eneste dag for at han har det så godt. Det gir Gud ære at når han er dødssyk så takker han Gud og han ser på det gode han har fått og det gode han har. Han kan leve i den trygghet på at Jesus er med og han passer på han og bevarer han i sin godhet, også gjennom det han går gjennom. Pappa har valgt Jesus og han har valgt og holde seg nær til han uansett hva som inntreffer. Han bevarer sitt hjerte i Jesus.


Pappa viser meg at det går an å ha smerter og se at sin egen kropp svinner hen, så kan han likevel være takknemlig for det han har. Det kommer til å bli så trist når Jesus henter han hjem. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal nyte hvert sekund jeg har sammen med han nå. Og vi kan glede oss over det vi har hatt og har sammen. Jeg kan se at Gud er med, mitt oppi denne ufattelige tiden vi er i. Jeg ser at Jesus er med han og gir han en styrke som ikke er fysisk, men en indre styrke og mot som jeg  beundrer.


Jeg håper dette innlegget kan hjelpe deg der du er nå og hvis du må igjennom smerte og vonde ting. Det er en innstilling til det vi opplever, som har noe med hvordan vi takler det. Det går an å telle alt det vonde og nederlagene som vi opplever og plagene. Tankene våre vil så fort fokusere på det negative som skjer. Men jeg vil oppmuntre deg i dag, til å se på de velsignelsene du har rundt deg, mer enn det som går imot deg. Det som har ditt fokus vil være det som dominerer i livet ditt.


Jesus har ikke lovet oss ett liv uten utfordringer, og alle vil vi oppleve at noen av våre nærmeste dør og kanskje har du smakt på døden selv. Men mitt oppi dette kan du kjenne at Jesus er med og bærer deg. Han holder det løftet. Jeg kjenner ikke på bitterhet eller sinne overfor Gud. For jeg vet at Gud er god, selv når vi møter de store utfordringene som kommer skyllende inn i livet og som kan ta gleden fra oss. Jeg kommer til å glede meg over tiden pappa lever og tiden vi har sammen nå. Til og med når tiden kommer, at Pappa skal gå bort, så skal jeg være takknemlig og ha glede i sorgen.


Takk for at du leser bloggen og del gjerne.



Ha en velsignet dag💞.

K